Rok 2016 początkiem końca procesorów Intel dla PC?
Producent procesorów zmniejsza swoje wysiłki w obszarze PC i stawia na pamięć 3D, FPGA
i fotonikę krzemową.
Od lat rynek PC miał kłopoty, jednak ostatni rok był jeszcze gorszy. Pierwszy raz od 2008 roku ilość dostaw spadła poniżej 300 milionów, a firma analityczna IDC określiła go jako najgorszy rok w historii. To wiele wyjaśnia w kontekście zapowiedzianych ostatnio przez Intel kroków.
Już od jakiegoś czasu producent procesorów zmniejszał swoją zależność od rozwiązań PC, skupiając się na odnoszącym sukcesy biznesie data center, jednak to ogłoszone niedawno planowane zwolnienie 12 tysięcy osób jest ostatecznym sygnałem zmian wprowadzanych przez amerykańskiego giganta.
"Wydaje się, że Intel zdecydował o końcu oczekiwania na poprawę sytuacji na rynku tradycyjnych komputerów PC", stwierdził Charles King, analityk Pund-IT.
Intel nadal będzie produkował procesory PC do urządzeń typu 2-in-1 i tych wykorzystywanych do gier. Cięcia pozwolą firmie na zwiększenie inwestycji w przyszłościowe technologie, takie jak fotonika krzemowa, FPGA (field-programmable gate array), pamięć 3D Xpoint i Internet Rzeczy.
Mówiąc inaczej, firma przegapiła swoją szansę na wejście na rynek smartphonów, jednak wciąż do dyspozycji pozostaje chmura.
"Jesteśmy świadkami wielkich zmian w branży i obserwujemy ciągły wzrost znaczenia użytkowników urządzeń mobilnych. Dla Intel podstawą jest druga strona tego łańcucha, czyli chmura", podsumował Dean McCarron, główny analityk Mercury Research.
Poniżej przedstawiamy obszary, które według CEO Intel Briana Krzanich’a będą stanowiły kluczowe rynki rozwoju firmy w najbliższych latach.
2-in-1: Rośnie zapotrzebowanie na urządzenia, które po odłączeniu klawiatury mogą służyć jako tablet. Produkty takie jak Surface Pro zachęciły innych producentów PC do wejścia na ten rynek. Intel zapewnia im wsparcie w tym zakresie i nadal będzie inwestować w procesory tyou Core M, które wykorzystywane są w opcjach 2-in-1.
Rynek gier: Drogie laptopy i desktopy wykorzystywane do gier mają się dobrze, są jednak jedynie niewielkim wycinkiem całego rynku PC. Według Intel gracze usprawniają swoje systemy co dwa lata, o wiele częściej niż standardowi użytkownicy. Oznacza to szanse na sprzedaż bardziej zaawansowanych, droższych procesorów. 10-rdzeniowy Core i7-6950X powinien niedługo pojawić się na rynku i jest bardzo wyczekiwany przez tę grupę odbiorców. Mimo to, w ofercie firmy nadal brakuje najwyższej klasy GPU, kluczowego dla branży gier komputerowych.
3D Xpoint: Intel obiecuje ogromne przyśpieszenie możliwe dzięki nowej technologii opracowywanej wspólnie z Micron. Według przedstawicieli firmy, 3D Xpoint ma być nawet 1000 razy szybsza od NAND flash i 10 razy bardziej zagęszczona od konwencjonalnej pamięci. Czy tak będzie naprawdę przekonamy się, gdy rozwiązanie wejdzie na rynek. Komponenty 3D Xpoint przechodzą właśnie testy, a technologia ma zostać zastosowana w dyskach SSD od Optane, które powinny trafić do sprzedaży już pod koniec tego roku. Kolejnym krokiem będzie wprowadzenie jej do PC i serwerów.
FPGA: Planując prace nad tzw. field programmable gate arrays, typem układów logicznych, które mogą zostać zaprogramowane tak, aby bardzo szybko wykonywać pewne specyficzne zadania Intel udowadnia, że nie skupia się tylko na procesorach. Firma zyskała dostęp do tej technologii po wykupieniu za 16,7 mld dolarów pioniera w tej dziedzinie – amerykańskiego przedsiębiorstwa Altera. Intel wypuszcza na rynek testowe moduły łączące Altera Arria 10 FPGA i procesor Xeon E5-2600 v4. Ostatecznie FGPA mają być umieszczane na tej samej matrycy, na której znajdują się serwerowe procesory. Intel zamierza sprzedawać FPGA z przeznaczeniem do użytku w samochodach, robotach, dronach i urządzeniach w ramach Internetu Rzeczy.
Serwerowe procesory Xeon: Nie można zapominać o podstawach – procesorach serwerowych generacji x86. Serwery stanowiły siłę napędową Intel generując większą część przychodów w czasach spadku znaczenia PC. Mimo pojawiającej się konkurencji w postaci Power od IBM czy chociażby rozwiązań bazujących na ARM, to rodzina Xeon nadal króluje w data center. Intel planuje utrzymać tę przewagę oferując grupę komplementarnych do procesorów produktów.
Fotonika krzemowa: Pora zapomnieć o miedzianych przewodach. Intel widzi przyszłość transferu danych z wykorzystaniem wiązek światła. To założenie fotoniki krzemowej, która w pierwszej kolejności ma znaleźć zastosowanie na poziomie serwerowych racków. Optyczne przesyłanie danych pomoże w szybszej komunikacji serwerów i potencjalnie zmieni sposób w jaki budowane są systemy, dzieląc procesowanie, storage i pamięć. Pierwsze moduły z elementami fotoniki krzemowej mają wejść na rynek jeszcze w tym roku.
Internet Rzeczy: Wciąż znajdujemy się na początkowym etapie rozwoju Internetu Rzeczy, dlatego Intel stara się znaleźć swoje miejsce w tym obszarze oferując cały zakres produktów mających pomóc w zbieraniu i analizowaniu ogromnych ilości informacji. Firma stara się w ten sposób nie powtarzać błędu jakim było zignorowanie potencjału smartphonów. Oprócz procesorów, oprogramowania do analityki i usług chmurowych oferta Intel obejmuje także komponenty dla sieci 5G, zapewniającej długodystansową komunikację dla części urządzeń w ramach Internetu Rzeczy.