Spadek sprzętowych przychodów Oracle - wzrosty w chmurze
Jakiś czas temu zarządzający Oracle spędzali czas na dyskusjach dotyczących przychodów ze sprzedaży sprzętu. W trakcie grudniowych rozmów odnośnie wyników finansowych za drugi kwartał fiskalnego roku 2016 hardware nie był już głównym tematem.
Łączne przychody Oracle w tym okresie wyniosły 9 mld dolarów, o 6% mniej niż w tym samym przedziale czasowych w ubiegłym roku. Zyski osiągnęły 2,2 mld dolarów, o 300 mln mniej niż w roku 2015.
Głównym winowajcą spadków jest właśnie sprzęt. Przychody z jego sprzedaży wyniosły 573 mln dolarów, co daje znaczącą obniżkę na poziomie 20% w porównaniu z tym samym okresem w roku ubiegłym. Przychody z tytułu sprzętowego wsparcia określono na 550 mln dolarów, co daje spadek o 11%.
Wzrosty w chmurze
Podczas gdy hardware Oracle zalicza coraz większe spadki, firma może cieszyć się ze stale rosnących wyników chmurowej części biznesu. Według przedstawionego raportu przychody ze sprzedaży produktów z tego obszaru wyniosły prawie 650 mln dolarów, czyli o 26% więcej w porównaniu z tym samym okresem w zeszłym roku. 165 mln przychodów wygenerowała sprzedaż opcji Infrastructure-as-a-Service (wzrost o 7%), jednak to rozwiązania Platform-as-a-Service (PaaS) i chmurowy software-as-a-service (SaaS) stanowią najszybciej rozwijającą się część portfolio Oracle.
Przychody ze sprzedaży opcji SaaS i PaaS wyniosły 484 mln dolarów, czyli o ponad jedną trzecią więcej niż w 2015 roku. Prezes Zarządu Oracle, Safra Katz skomentowała wyniki prognozując kolejne znaczące wzrosty w tym obszarze – nawet na poziomie 49-53%.
Według założeń przychody ze sprzedaży rozwiązań IaaS wzrosną o 3-7%. Z kolei prognozy dotyczące całości przychodów Oracle mówią o wzroście rzędu 0-3%.
"Strategia Oracle polega na odróżnieniu produktów chmurowych firmy od rozwiązań oferowanych w tym zakresie przez konkurencję", powiedział CTO Larry Ellison. "Nasze opcje SaaS to najbardziej kompletne zestawy chmurowych aplikacji dostępne obecnie na rynku."
Ellison dodał, że Oracle odróżnia od innych także bezproblemowe przeniesienie do chmury baz danych klientów korzystających z usług firmy– cały proces odbywa się niemalże za pomocą jednego kliknięcia.
"Obecnie zarówno nasze rozwiązania SaaS jak i PaaS rozwijają się bardzo szybko i znacząco wyróżniają na tle konkurencji", powiedział Ellison. "W tym roku planujemy polepszenie naszej oferty także w zakresie IaaS."