Zmiany na rynku? Rośnie sprzedaż chińskich serwerów!
Sprzedaż serwerów chińskich producentów w pierwszym kwartale rosła, podczas gdy amerykańscy vendorzy zmagali się ze spadkami. Statystyki pokazują, że ogólna ilość maszyn sprzedanych w pierwszych miesiącach tego roku wyniosła ok. 2,3 miliona, czyli o 1,4% więcej niż w tym samym okresie w poprzednim roku. W pierwszej piątce producentów to właśnie dwie firmy z Azji mają powody do zadowolenia - jak dalej potoczy się sytuacja?
Za wzrost odpowiedzialni są chińscy producenci tj. Huawei i Inspur Electronics, którzy pod względem ilości sprzedanych serwerów zajęli odpowiednio 4. i 5. miejsce – tuż za notującymi spadki HP, Dell i IBM.
Huawei już od ponad roku znajduje się w pierwszej piątce notującej najwyższą sprzedaż, ale Inspur Electronics jest nowym graczem w tej grupie. Inspur specjalizuje się w budowie serwerów typu blade i rack oraz superkomputerów. Najbardziej znany jest z udziału w budowie chińskiego Tianhe-2 – uznawanego przez ranking top500.org za najszybszy superkomputer na świecie.
Rynek chińskich serwerów skorzystał po części z 18-procentowego wzrostu eksportu w regionie Azji i Pacyfiku, w czasie gdy inne regiony notowały spadek wysyłek.
Trend w sprzedaży serwerów zmieniał się w ostatnim czasie. Firmy takie jak Facebook, Google czy Amazon, które kupują sprzęt liczony w tysiącach sztuk, omijają standardowe kanały sprzedaży sprzętu i zaopatrują się bezpośrednio u wytwórców takich jak Quanta i Inventec. To między innymi ta tendencja doprowadziła to stworzenia Open Compute Project, organizacji kierowanej przez Facebook, a zajmującej się dostarczaniem specyfikacji określonych konfiguracji serwerów, aby ułatwić firmom samodzielne zaprojektowanie centrów danych.
Podobno tendencja jest widoczna na rynku chińskim, gdzie firmy budujące ogromne centra danych I udostępniające miejsce w chmurze zaopatrują się w serwery u lokalnych producentów, zamiast korzystać z oferty zachodnich gigantów branży.
Lokalne zakupy wynikają częściowo z napiętej sytuacji istniejącej pomiędzy Chinami a USA, jednak istotnym powodem jest cena – niższa w przypadku azjatyckich maszyn.
Infrastruktura gospodarcza budowana w Chinach skutkuje rosnącym zapotrzebowaniem na serwery. Wzrasta również popyt na sprzęt mało znanych azjatyckich producentów tzw. „white box”.
Czołowe firmy branży nie czekają jednak z założonymi rękoma. Podejmowane są działania mające na celu zdobycie większej części rynku niskokosztowych serwerów. Ostatnio podpisane porozumienie HP i Foxconn jest jednym z przykładów (aby dowiedzieć się więcej przeczytaj: Porozumienie HP i Foxconn podpisane – powstaną tańsze serwery?). Także IBM nie próżnuje – umowa podpisana z chińskimi producentami ma zapewnić używanie przez nich architektury Power w układach scalonych i serwerach, natomiast Lenovo przejęło od IBM całą generację x86 (więcej w artykule: Serwery klasy x86 przeniesione do Lenovo)
W pierwszym kwartale 2014 Inspur dostarczył swoim klientom prawie 81 tysięcy maszyn notując wzrost na poziomie 288,7 procent w porównaniu z zeszłym rokiem. Huawei sprzedał natomiast prawie 86 tysięcy maszyn, czyli o 61% więcej niż w pierwszym kwartale 2013. Dla porównania, sprzedaż HP wyniosła ponad 534 tysiące jednostek (spadek o 7,9%). Dell znajdujący się na drugim miejscu rankingu dostarczył ponad 464 tysiące (spadek o 10,1%). Najgorszy spadek zanotował IBM – firma sprzedała nieco ponad 166 tysięcy sztuk sprzętu czyli o 27,8% mniej niż w zeszłym roku.
Mimo, że ilość sprzedanych maszyn wzrasta, globalnie liczony zysk ze sprzedaży serwerów spadł w pierwszym kwartale o 4,1% i wyniósł 11,3 miliarda dolarów w porównaniu z tym samym okresem 2013 roku. HP, IBM i Dell wypracowały największe zyski, przy jednoczesnym spadku ich wartości.
Jak dalej będą wyglądały zmiany na rynku serwerów i czy zachodnie firmy będą w stanie obronić się przez chińską ofensywą? O tym przekonamy się w ciągu najbliższych kilku lat.